Vaikea lähtö Managuasta

37

26.12.2012 Kirjoittanut haittokoski

NICARAGUA ON monimutkainen maa. Pahimmillaan se on suo. Kuivin jaloin Keski-Amerikassa ei ole selvinnyt myöskään pieni pohjoinen auttaja, Suomi.

Suomi on tukenut Nicaraguaa 30 vuotta. Kahdenvälistä kehitysapua on ulkoministeriön arvion mukaan annettu noin 250 miljoonaa euroa. Summa on laskettu nykykurssein. Siinä eivät ole mukana suurlähetystön toimintakustannukset eikä verovaroilla rahoitettu kansalaisjärjestöjen kehitysapu. Jos nämä lasketaan mukaan, puhuttaneen 300-400 miljoonasta eurosta.

Uutenavuonna saavutetaan virstanpylväs. Meneillään on alasajo. Viime helmikuussa kehitysministeri Heidi Hautala ilmoitti, että vuodenvaihteessa Suomi lopettaa kahdenväliset ohjelmansa Nicaraguassa. Keskeisenä syynä oli presidentti Daniel Ortegan ja hänen sandinistihallintonsa autoritäärinen luonne.

Nicaraguan suunta on ollut demokratiasta poispäin. Kauas poispäin. Ortega on keskittänyt valtaa häikäilemättömästi. Hän on syyllistynyt räikeään vaalivilppiin useissa vaaleissa.

Suomen lähtö Managuasta on vaikea. Vaikka miten päin katsoisi, Suomen viimeisiä vuosia Nicaraguassa ei voi kutsua tyylikkäiksi. Toiminta Nicaraguassa on ollut tempoilevaa.

Ristiriitoja ulkoministeriössä. Välirikkoja Managuan-lähetystössä. Miljoonien kehitysohjelmia, joiden epäonnistumisista on oltu hissuksiin. Katkoksia tiedonkulussa. Poukkoilevaa suhtautumista itsevaltaiseen hallintoon.

Tämä kirjoitus perustuu joulukuiseen Nicaraguan-matkaani, ja matkaa edeltäneeseen ja sen jälkeiseen tiedonhankintaan. Lähdin Nicaraguaan ensisijaisesti hankkimaan materiaalia ensi syksynä ilmestyvää kirjaani, Narrien laivaa varten. Suomen toiminta Nicaraguassa alkoi kuitenkin herättää minussa kysymyksiä, joihin en malttanut olla hakematta vastauksia. Siksi tämä kirjoitus.

Managualla ei ole varsinaista keskustaa. Vanha keskusta tuhoutui lähes täysin vuoden 1972 maanjäristyksessä.

Managualla ei ole varsinaista keskustaa. Vanha keskusta tuhoutui lähes täysin vuoden 1972 maanjäristyksessä.

OTETAAN ENSIN pikakelaus Nicaraguan lähihistoriaan.

1900-luvulla Nicaraguaa hallitsi vuosikymmeniä Somozan sortajasuku. Somozoille maa oli kuin läänitys. Vuonna 1979 perheyritykselle tuli loppu. Vasemmistolainen sandinistirintama FSLN valtasi pääkaupunki Managuan ja kukisti viimeisen tyrannin Anastasio Somozan. Vahvaksi mieheksi nousi pian Daniel Ortega, joka johti Nicaraguaa koko 1980-luvun.

Vallankumouksen jälkeinen Nicaragua oli maailman vasemmiston lempilapsi. Myös Suomen. Kehityshankkeita käynnistettiin. Lisäksi maahan virtasi sadoittain suomalaisidealisteja rauhantöihin kuten ”kahviprikaateihin” satoa korjaamaan. Yksi Nicaraguan suurista ystävistä oli demaripoliitikko Tarja Halonen.

1980-luvulla Nicaragua oli kylmän sodan pelikenttä, jossa sandinistit ja vastavallankumoukselliset contrat kävivät sisällissotaa. Hallitusta tuki muun muassa Neuvostoliitto, ja Yhdysvallat aseisti halukkaasti contria. Läntinen supervalta oli iät ajat pitänyt Keski-Amerikkaa takapihanaan. Presidentti Ronald Reagan ei sietänyt sandinistihallitusta ja toimi sen mukaisesti. Kymmeniätuhansia kuoli.

Daniel Ortega hävisi ensimmäiset rauhan ajan presidentinvaalit vuonna 1990. Suomalaisvasemmisto oli tyrmistynyt, mutta kehitysapu jatkui vaalivoittaja Violeta Chamorron presidenttikaudella – niin kuin se jatkui Chamorron seuraajan Arnoldo Alémanin ja tämän seuraajan Enrique Bolañosin kausilla, ja on jatkunut tähän päivään asti.

Vuonna 2006 Daniel Ortegan 16-vuotinen korpivaellus päättyi. Hän palasi valtaan voittamalla presidentinvaalit 38 prosentin ääniosuudella. Voitto oli laillinen, koska vaalilakeja oli sopivasti rukattu.

Alkoi Ortegan juntan pystyttäminen, vallankeskitys. Nicaraguan caudillo paalutti asemansa törkeällä vaalivilpillä vuoden 2008 kuntavaaleissa sekä vuoden 2011 presidentin- ja parlamenttivaaleissa. Kaikki keskeiset valtaelimet on nyt alistettu puolueen kontrolliin, paikallistasoa myöten. Valtio ja puolue ovat liki sulautuneet yhdeksi.

”Ortega ei usko ajatuksiin vallanjaosta ja laillisuudesta”, sanoi oppositiovaikuttaja Carlos Fernando Chamorro, entinen sandinisti, jonka tapasin Managuassa. Chamorro on Nicaraguan tunnetuimpia politiikan kommentaattoreita, televisioesiintyjä ja Confidencial-lehden päätoimittaja.

”Ortega harjoittaa alkukantaista vasemmistoajattelua, jossa vallanjakoa ja laillisuusajattelua pidetään porvarillisena hapatuksena.”

Toinen oppositiovaikuttaja, vuoden 1979 sandinistivallankumouksen merkkihahmo Dora María Téllez ei hänkään säästellyt sanojaan.

”Hallinto on autoritäärinen, se on keskittänyt vallan täysin itselleen”, Téllez sanoi haastatellessani häntä Managuassa. ”Ortegalla on käsissään toimeenpanovallan lisäksi lainsäädäntövalta, kuntataso, tuomiovalta, vaaliviranomaiset ja poliisi.”

Myös tärkeimmät viestimet, televisio ja radio, ovat pitkälti Ortegan dynastian tai Ortegalle myötämielisten voimien hallussa.

Dora María Téllez on vuoden 1979 sandinistivallankumouksen kulttihahmoja. Nyt hän on jyrkästi oppositiossa Daniel Ortegaa vastaan.

Dora María Téllez on vuoden 1979 sandinistivallankumouksen kulttihahmoja. Nyt hän on jyrkästi oppositiossa Daniel Ortegaa vastaan.

SANDINISTIVALLANPITÄJIEN omia näkemyksiä Nicaraguassa ei irronnut. Haastattelupyyntööni ei edes vastattu. Kun Suomen itsenäisyyspäivän vastaanotolla Managuassa aloin esittää kysymyksiä ulkoministeriön korkealle virkanaiselle Francis Rodríguezille, hän varmisti tuota pikaa, ettei kyse vain ole haastattelusta.

Vuoden 2011 vaalivilpin tekee erityisen ihmeelliseksi sen tarpeettomuus. Sandinistit olisivat todennäköisesti voittaneet ilman vilppiäkin. Ortegalla on laajaa aitoa kannatusta, ei vähiten tukiohjelmiensa takia. Ortegan rahoittaa ohjelmiaan Venezuelan presidentiltä Hugo Chávezilta saaduilla öljymiljoonilla.

Chávezin arvellaan antaneen toverillista tukea noin 400 miljoonaa euroa joka vuosi. Suomen kaltaisten maiden kehitysapu kalpenee Chávezin jättipotin rinnalla.

”Chávezin tuki on tarjonnut Ortegalle mahdollisuuden olla piittaamatta kansainvälisestä paineesta”, Chamorro totesi.

Daniel Ortegan valtaannousun jälkeen suhde eurooppalaisiin avunantajiin kriisiytyi nopeasti. Vuonna 2008 Ortega kuvaili Euroopan unionin suurlähettilästä ”paskakärpäseksi”. EU:n silloinen Nicaraguan-lähettiläs oli nimeltään Francesca Mosca (mosca = kärpänen).

Ruotsin silloinen suurlähettiläs Eva Zetterberg ajautui julkiseen sanaharkkaan hallituksen kanssa. Ortegan lähimies Manuel Coronel Kautz nimitti Zetterbergiä valtiontelevisiossa ”naispaholaiseksi” (diabla), koska tämä oli lausunut suoria mielipiteitä Nicaraguan suunnasta. Kautz sai länsidiplomaateilta lempinimen ”Coronel Chaos” eli Eversti Kaaos.

Läntiset avustajamaat vetäytyivät Nicaraguasta yksi toisensa jälkeen. Ruotsi teki oman lopetuspäätöksensä vuonna 2008. Myös Tanska ja Norja päätyivät lopettamaan ohjelmansa.

Suomi jäi. Viestinä Nicaragualle kehitysministeri Paavo Väyrynen päätti sentään suoran budjettituen lakkauttamisesta vuonna 2008.

Suora budjettituki on avun kohdemaalle löysintä mahdollista rahaa. Auttajamaa siirtää suoran budjettituen – Suomen tapauksessa summa oli kaksi miljoonaa euroa vuodessa – kohdemaan hallituksen tilille, ja hallituksen pitäisi käyttää raha köyhyyden vähentämiseen.

Suomen muut tukimuodot jatkuivat. Loppuvaiheessa Suomi on avittanut Nicaraguaa noin 10 miljoonalla eurolla vuodessa. Suurimmat tukipotit on annettu terveydenhuollon ja maaseudun kehittämiseen, osana valtion budjettia.

Kaikki tuki ei kanavoidu hallituksen kautta. Suomi on auttanut myös oppositiohenkisiä nicaragualaisia kansalaisjärjestöjä.

Vuoden 2007 vallanvaihto ja suhtautuminen Daniel Ortegan uuden hallinnon otteisiin aiheutti kiistoja Suomen ulkoministeriön sisällä – ennen kaikkea lähetystössä Managuassa, jossa pahimmillaan käytiin kunnon jäsentenvälisiä.

Lähetystö jakautui kahteen leiriin. Toinen kannatti avun jatkamista Ortegan hallitukselle. Toinen kannatti tiukkaa linjaa Ortegan hallintoa kohtaan. Riitaa syntyi etenkin Managuan-lähetystössä laadituista, ulkoministeriöön Helsinkiin lähetetyistä raporteista, joissa kaikesta päätellen mätkittiin Ortegan hallintoa isolla kädellä. Raporttien sisältöä en pysty arvioimaan tarkemmin, koska ulkoministeriö torjui aineistopyyntöni julkisuuslainsäädäntöön vedoten. Asiakirjojen salassapitoaika on 25 vuotta.

Suomen jatkaessa kehitysapuaan muut pohjoismaat vetivät diplomaattinsakin Nicaraguasta. Ruotsilla, Norjalla ja Tanskalla ei enää ole Managuassa lähetystöä. Suomikin on sittemmin alentanut oman suurlähetystönsä diplomaattisen aseman ”edustustoksi”. Suurlähettilään sijasta nykyinen edustuston päällikkö Eeva-Liisa Myllymäki on titteliltään ”va. asiainhoitaja”.

Edustusto tekee täsmälleen samaa työtä kuin suurlähetystö, ja asiainhoitaja samaa työtä kuin suurlähettiläs. Sanavalintoja on vaikea tulkita muuksi kuin diplomaattiseksi viestiksi siitä, että Suomikin harkitsee vakavissaan Managuan-edustuston lopettamista.

Suomen edustuston päällikön residenssi Managuassa.

Suomen edustuston päällikön residenssi Managuassa.

POHJOISMAISITTAIN poikkeavaa linjaansa Suomi perusteli ”sisulla”: pitkäaikaista suhdetta ei ollut syytä lopettaa, vaikka yhteistyö Ortegan hallituksen kanssa oli muuttunut vaikeaksi. Suomen ratkaisuista vastasi silloinen kehitysministeri Paavo Väyrynen, joka tätä kirjoitettaessa ei ollut myöntänyt minulle haastattelua. Haastattelupyynnön esitin kolme arkipäivää ennen joulua.

Suomen mitta täyttyi vasta nykyhallituksen aikana, kun kesällä 2011 aloittanut uusi kehitysministeri Heidi Hautala päätti pudottaa Nicaraguan Suomen kohdemaiden joukosta. Painopistettä siirrettiin entisestään Afrikkaan, jossa Suomi tukee Etiopiaa, Keniaa, Mosambikia, Sambiaa ja Tansaniaa.

Suomen kehy-piireissä Nicaraguan pudottaminen synnytti porua, erään ulkoministeriölähteen mukaan ”enemmän kuin mikään kehitysyhteistyöpäätös pitkään aikaan”. Ratkaisun äänekkäin vastustaja oli valtiotieteilijä, professori Jussi Pakkasvirta, vanha Nicaraguan kahviprikaatilainen.

Suomen ulkopoliittisessa establishmentissä vaikuttaa muutenkin sankka joukko 80-luvun Nicaragua-veteraaneja. Esitin joulun alla Helsingissä ministeri Hautalalle arveluni, että tämä olisi syy Suomen hitaaseen lähtöön Nicaraguasta.

”Suomessa on pitkä perinne, ystävyys Nicaraguan ja nicaragualaisten kanssa”, Hautala sanoi ”Nimenomaan vasemmistolaiset ovat suuntautuneet siihen. Siinä tulee varmasti tällainen nostalgia, että kaiken pitää jatkua.”

”Lukkarinrakkautta Nicaraguaa kohtaan on ollut paljon, [edellistä] presidenttiä [Tarja Halosta] ja eduskunnan puhemiestä [Eero Heinäluomaa] myöten”, Hautala sanoi.

Halosen Nicaragua-ystävyys on päätynyt jopa Yhdysvaltain ulkoministeriöstä vuotaneisiin Wikileaks-sähkeisiin. Yhdysvaltain Managuan-lähetystön raportissa Washingtoniin katsottiin kesäkuussa 2006 maininnan arvoiseksi, että ”Suomen presidentti on henkilökohtaisesti kiinnostunut Nicaraguasta ja on vieraillut maassa kahdeksan kertaa”.

Hautalan mukaan Halonen ei pyrkinyt aktiivisesti vaikuttamaan Suomen Nicaragua-avun säilyttämiseen. Lienee sattumaa, että Suomen hallitus teki avun lopettamispäätöksen helmikuussa 2012, Halosen toisen presidenttikauden viime metreillä.

Camoapan pikkukaupungissa menin valtaapitävien sandinistien eli FSLN-puolueen puoluetoimistolle. Seinältä tuijottivat Jeesus (vas.), Che Guevara (ylh.) sekä Nicaraguan presidentti Daniel Ortega.

Camoapan pikkukaupungissa menin valtaapitävien sandinistien eli FSLN-puolueen puoluetoimistolle. Seinältä tuijottivat Jeesus (vas.), Che Guevara (ylh.) sekä Nicaraguan presidentti Daniel Ortega.

NICARAGUA-PÄÄTÖKSEN tiedotusta ei selvästikään ollut mietitty kunnolla, ei ainakaan Nicaraguan suuntaan. Suomessa kehitysministeri Hautala kertoi ratkaisusta 7. helmikuuta 2012 ilmestyneessä Helsingin Sanomien haastattelussa. Tieto kantautui välittömästi Nicaraguaan, jossa se nousi isoksi uutiseksi. Edustuston päällikkö Myllymäki ei omien sanojensa mukaan voinut kommentoida tapahtunutta Managuassa, koska virallista Suomen hallituksen päätöstä ei vielä ollut.

Kehitysohjelman luonnos oli laajassa jakelussa jo joulukuussa 2011. Ihmettelin Managuassa, eikö edustuston päällikkö helmikuussa 2012 oikeasti tiennyt, mitä tuleman pitää.

”Tiesin, mikä todennäköisesti tulisi olemaan päätöksen sisältö, eli että pitkäaikainen yhteistyö Nicaraguan kanssa päättyy”, Myllymäki sanoi. ”Mutta mitä se sitten käytännössä tarkoittaisi, sellaista yksityiskohtaista tietoa minulla ei voinut olla, ennen kuin poliittinen päätös oli tehty.”

Valtioneuvosto hyväksyi kehityspoliittisen ohjelman 16. helmikuuta 2012.

Hautalan mukaan päätöksestä oli tiedotettu Nicaraguan hallitusta hyvissä ajoin etukäteen. Sandinisteilla vain ei ollut mitään intressiä julkistaa itselleen epämieluisaa ratkaisua. Siksi uutinen tuli Managuassa yllätyksenä.

”Se, että viimeinenkin pohjoismaa lähtee, on ollut iso pettymys heille [sandinisteille] ja he ovat viimeiseen asti yrittäneet kieltää sen ja väittää, ettei heille ole kerrottu mitään”, Hautala sanoi. ”Mutta se ei pidä paikkaansa, he eivät vain halunneet ottaa viestiä vastaan.”

Nicaraguassa tilanteen sekavuutta korosti, että vain muutamaa viikkoa aikaisemmin, tammikuussa 2012, eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma oli vierailullaan Managuassa antanut täysin päinvastaisen viestin kuin Hautala.

”Suomi ei lähde poliittiseen kiristykseen”, Heinäluoma sanoi Confidencial-lehden haastattelussa 23. tammikuuta. ”Lähteminen täältä vahingoittaisi auttamiamme köyhiä ihmisiä, ja siksi vastustan ajatusta, että meidän pitäisi lähteä Nicaraguasta.”

Heinäluoma ei joko tiennyt valmisteilla olleesta oman maansa päätöksestä, tai sitten hän puhui tietoisesti sitä vastaan. Tätä kirjoitettaessa Heinäluoma ei ollut vastannut haastattelupyyntööni. Esitin haastattelupyynnön kolme arkipäivää ennen joulua.

Suomen linja Managuassa herättää muutenkin kysymyksiä. Ainoana Nicaraguaan jääneenä pohjoismaana Suomen luulisi pitävän periaatteistaan ääntä: siis ihmisoikeuksista ja demokratian kunnioittamisesta.

Managuassa näin ei kuitenkaan ole. Suomen asiainhoitaja Eeva-Liisa Myllymäki ei selvästikään ole halunnut profiloitua hallituksen arvostelijana.

”Euroopan unioni toimii kiinteässä yhteistyössä, ja Suomi voi hyvin toimia Euroopan unionin rintamassa”, Myllymäki sanoi.

Monen muun unionimaan suurlähettiläät ovat viime vuosina esittäneet kärjekästäkin julkista arvostelua. Onko Suomen linja Managuassa – siis edustuston ja asiainhoitajan linja – myötäsukainen Ortegan hallitusta kohtaan?

”Täällä toimii aika monta maata, ja jokainen lähettiläs esiintyy oman tyylinsä mukaisesti.”

Suomen diplomaatit ovat perinteisesti olleet kannanotoissaan pidättyväisiä, varsinkin jos verrataan Ruotsiin. On pohdinnan paikka, pitäisikö Suomen edustajien olla teräväsanaisempia, jos asemamaan hallitus ei toimi demokratian periaatteiden mukaisesti.

”Jätän tämän julkisen arvioinnin mieluummin poliittiselle johdolle”, Myllymäki totesi.

Pyysin julkista arviointia poliittiselta johdolta, eli tässä tapauksessa kehitysministeri Heidi Hautalalta.

”Kun Eeva-Liisa Myllymäki kävi täällä esittäytymässä kesällä 2011, kun olin juuri aloittanut [kehitysministerinä], hän kysyi, että minkälaisia terveisiä hän saa kertoa Managuaan. Sanoin, että kerro, että uusi ministeri painottaa demokratiaa ja ihmisoikeuksia.”

Eeva-Liisa Myllymäki on Nicaraguan 80-luvun konkari, ja nykyisellään Suomen va. asiainhoitaja Managuassa.

Eeva-Liisa Myllymäki on Nicaraguan 80-luvun konkari, ja nykyisellään Suomen va. asiainhoitaja Managuassa.

VOIMAKKAIMPIA kannanottoja ovat tietysti teot. Sen perusteella, mitä Nicaraguassa näkee ja kuulee, Suomen kahdenvälisen kehitysavun lakkauttaminen oli ainoa oikea ratkaisu.

Suoran budjettituen lopettamisen jälkeen Suomi on jatkanut niin sanottujen sektoritukien myöntämistä Nicaragualle. Sektorituilla tarkoitetaan maatalouteen ja terveydenhuoltoon ohjattuja rahoja. Varat – yhteensä 3,7 miljoonaa euroa vuonna 2012 – ohjataan hallitukselle, joka puolestaan käyttää niitä kyseisellä sektorilla. Pelisäännöistä sovitaan avunantajan kanssa.

Maailmanpankin tilintarkastajat ovat todenneet sektorituen kirjanpidon täsmäävän. Nicaragua on kuitenkin luovan kirjanpidon luvattu maa, jossa korruptio kukoistaa. Ja vaikka numerot täsmäisivät, on vahvat syyt epäillä, että sandinistihallitus on ohjannut tukia puoluepoliittisiin tarkoituksiinsa. Epäilyjä on vaikea todentaa, mutta riski on suuri, että Suomen tuella on pönkitetty itsevaltaista hallintoa.

”Kannattaa muistaa, että me olemme tukeneet Nicaraguaa 30 vuotta ja täällä on ollut eri hallituksia”, asiainhoitaja Myllymäki sanoi. ”Projektit eivät suinkaan ole muuttuneet sen mukaan, kuka on ollut hallitusvallassa.”

Suomen kehitysavulla on varmasti onnistuttu lievittämään tuhansien köyhien ihmisten hätää. On kokonaan toinen asia, kuinka pitkäjänteisesti. Kansainvälinen yhteisö on 30 vuoden aikana tukenut Nicaraguaa kymmenillä ja taas kymmenillä miljardeilla euroilla, mutta köyhyys on sitkeässä.

Viime vuosina köyhyys on vähentynyt. Latinalaisen Amerikan köyhyystilastoissa Nicaragua kituuttaa edelleen häntäpäässä. Verrokkina tavataan mainita Haiti. Jos kehitysavun onnistumisen mittarina on köyhyyden rakenteellinen vähentäminen, kehitysapu nyt kuuden miljoonan asukkaan Nicaraguassa on epäonnistunut.

Tämä ei tarkoita, etteikö joukossa olisi onnistumisia. Suomalaislähteiden useimmin mainitsema menestystarina on 1990-luvun ja 2000-luvun alun ohjelma, jolla tuettiin meijeriosuuskuntien rakentamista Boacon maakuntaan. Osuuskunnat toimivat edelleen ja ovat kaupallisesti menestyviä, joskin paikan päällä Camoapan kaupungissa vaikuttaa siltä, että suurin hyöty koituu vauraille karjatilallisille. Ympäristön kannalta kehitys ei myöskään ole kestävää, sillä metsiä on hakattu surutta laidunmaiksi. Mutta yhtä kaikki, Suomen panoksen ansiosta Camoapassa on miljoonien liikevaihtoa pyörittävää meijeriteollisuutta.

Sitten on surkeita epäonnistumisia. Teustepen pikkukaupungissa lojuvat edelleen suomalaisrahoitteisen tiilitehtaan rauniot. Tehdas lopetti toimintansa 1990-luvun alussa. Teustepe on oikea klassikkoesimerkki pieleen menneestä takavuosien suurhankkeesta. Maantien varressa lojuu jopa Valmetin traktori, kliseiden klisee.

1990-luvun Valmet-traktori lojuu käyttämättömänä tienposkessa Nicaraguan Teustepessa.

1990-luvun Valmet-traktori lojuu käyttämättömänä tienposkessa Nicaraguan Teustepessa.

MARRAS- JA JOULUKUUSSA kävin runsaasti taustakeskusteluja sekä Helsingissä että Managuassa. Ulkoministeriön edustajilta kysyin johdonmukaisesti esimerkkejä onnistuneista ja epäonnistuneista suomalaishankkeista. Kukaan ei tullut maininneeksi, että Nicaraguassa on parhaillaankin meneillään ohjelma, jossa käytännössä haaskataan kolme miljoonaa euroa suomalaisia kehitysapurahoja.

Aloin saada tietoa vasta, kun satuin ottamaan kyseisen suomalais-brittiläisen yhteisohjelman lähempään tarkasteluun ja esittämään siitä täsmällisiä kysymyksiä. Hankkeen nimi on tyypillisen kapulakielinen, ProPemce, ja sen tarkoituksena on ”luoda arvoketjuja” soveltaen ”M4P”-ajattelua.

Suomeksi sanottuna, ohjelman hyvänä tarkoituksena oli auttaa Nicaraguan maaseudun köyhiä saamaan tuotteitaan paremmin markkinoille.

Ohjelman kokonaisbudjetti on 7,3 miljoonaa euroa, josta Britannian osuus on 4,3 miljoonaa ja Suomen osuus tasan kolme miljoonaa. Hanke käynnistyi – tai paremminkin sen oli määrä käynnistyä – vuonna 2009.

Ensin oli ongelmia Nicaraguan hallituksen kanssa. Sitten tuli vakavia henkilöstöongelmia, riitoja, johtajavaihdoksia. Ohjelman kolmas ja viimeinen johtaja Tania de la Rosa tuli Managuaan viime keväänä, minun käsitykseni mukaan pelastamaan sen, mitä pelastettavissa oli. Hän on konsulttiyhtiö Nirasin palkkalistoilla. Niras vastaa ohjelman toteuttamisesta.

De la Rosan mukaan ProPemce alkoi toimia toivotulla tehokkuudella loppuvuonna 2011. Hallintokustannukset olivat kuitenkin juosseet jo vuodesta 2009 – siis kolme kokonaista vuotta, ennen kuin mitään varsinaisesti tapahtui kentällä. Eivätkä hallintokulut ole vähäiset. Kehitysapuun erikoistuneille konsulttiyrityksille tällaiset hankkeet ovat huomattava tulonlähde, ja ProPemcen Managuan-toimistossa työskentelee tusinan verran ihmisiä.

ProPemce-ohjelmalla on viisi ”arvoketjua” eri puolilla Nicaraguaa. Lähdin paikan päälle maan eteläosaan, Nicaragua-järven rannalle, tarkastellakseni niistä yhtä.

San Carlosin rähjäiseen pikkukaupunkiin ajaa Managuasta viisi tuntia henkilöautolla. San Carlosista taas pääsee reittiveneellä Solentinamen saarille. Venematka kestää noin tunnin.

Solentinamella olisi valtavat mahdollisuudet turistikohteena: trooppinen vehmaus, Nicaragua-järven kauniit maisemat, hienoja patikkareittejä ja eksoottisia eläinlajeja – kuten vaikkapa apinoita, joiden huudot rikkovat muuten rauhallista äänimaisemaa.

Turistimäärät Nicaraguassa ovat kuitenkin mitättömiä verrattuna rajanaapuri Costa Ricaan. Niinpä ProPemce on alkuvuodesta 2012 tukenut San Carlosin alueen matkailualan yrittäjiä, muun muassa veneliikennettä.

Veneet eli pangat San Carlosista Solantinameen ovat tavanneet kulkea kaksi kertaa viikossa. ProPemce-ohjelman yhtenä ajatuksena oli subventoida seitsemää veneyrittäjää niin, että he liikennöisivät vuorollaan päivittäin, ja vieläpä aina samaan kellonaikaan. Näin tapahtuukin: panga lähtee San Carlosin laiturista joka päivä kello 15, ja palaa seuraavana aamuna yhdeksältä Solentinamesta. Lippu maksaa turistille 10 dollaria suuntaansa.

ProPemce vain sai toimintansa käyntiin auttamattoman myöhään. Turistimäärät eivät ole sanottavasti kasvaneet, ja kun subventoitu polttoaine talvella 2013 loppuu, paikalliset arvelevat veneliikenteen palaavan entiseen verkkaiseen rytmiinsä. Subventoidut veneet ovat kulkeneet usein tyhjillään.

Veneet Solentinameen kulkevat usein tyhjillään tai lähes tyhjillään. Liikennettä tuetaan Suomen verovaroin. Meyling Boniche (oik.) oli matkalla kotiin.

Veneet Solentinameen kulkevat usein tyhjillään tai lähes tyhjillään. Liikennettä tuetaan Suomen verovaroin. Meyling Boniche (oik.) oli matkalla kotiin.

Kaiken lisäksi polttoainesubventioiden tilittämisessä on ollut epäselvyyksiä. San Carlosissa on mitä ilmeisimmin harrastettu kuittien väärentämistä. Polttoainetukea on maksettu yhteensä 16000 dollaria eli noin 12000 euroa.

”Tukirahaston väärinkäytöksiä on ollut”, kertoi yksi seitsemästä liikennöitsijästä San Carlosin venesatamassa. Mies osoitti syyttävän sormensa kohti naista, joka vastaa rahaston hallinnoinnista. Tapasin kyseisen naisen myöhemmin. Hän myönsi epäselvyydet, mutta kiisti tahallisuudet. ”Kyse on ollut kokemattomista kuittien laatijoista, epäselvistä kuiteista, kirjoitusongelmasta mutta ei petoksesta”, nainen sanoi.

Oli miten oli, epäselvyyksien takia polttoaineen tukitapaa muutettiin. Veneilijät eivät enää saaneet rahaa polttoainekuitteja vastaan. Hankkeen loppuvaiheessa he ovat saaneet kuponkeja, joita vastaan he voivat noutaa polttoaineensa PetroNic-huoltoasemalta. Kohta tämäkin tukimuoto siis päättyy.

Kiinnostavana väitteenä kuulin San Carlosissa myös, että ProPemcen varoilla olisi hankittu ravintolakeittiö paikallisen matkailualan opiston tarpeisiin. Itse opistoa vain ei ole vielä olemassa, koska alueen päättäjät eivät ole päässeet sopuun sijaintipaikasta. Ravintolakeittiötä koskevan väitteen todenperäisyyttä en pysty vahvistamaan, koska en nähnyt laitteita omin silmin. Aikani ei riittänyt tämän vihjeen penkomiseen.

Solentinamen saaret ovat lähes rikkumaton idylli. Matkailualalla olisi mahdollisuuksia.

Solentinamen saaret ovat lähes rikkumaton idylli. Matkailualalla olisi mahdollisuuksia.

KEHITYSMINISTERI Heidi Hautalan pöydälle ProPemce-ohjelma kopsahti viime lokakuun lopussa. Ohjelman entinen, myrskyisissä olosuhteissa irtisanottu työntekijä esitti Hautalan avustajille rankkoja, mutta perustelemattomia syytöksiä ohjelman väitetyistä epäselvyyksistä. Syytösten esittäjän motiiveja on syytä epäillä.

”Mikään ei tule jäämään selvittämättä”, Hautala kertoi tavatessani hänet joulun alla Katajanokalla. ”ProPemceä on tarkoitus jatkaa maaliskuun 2013 loppuun, joka on Britannian finanssivuoden loppu. Hanke on saatava normaalisti päätökseen. Eihän sieltä voi lähteä kuin savuavista raunioista.”

Minulla on käsitys, etteivät ProPemce-ohjelman suurimmat ongelmat liity mahdollisiin väärinkäytöksiin. Ongelma on ohjelma itse. Se ei toimi. Sen perusteella, mitä tiedän ProPemcen viidestä niin kutsutusta arvoketjusta, tulokset ovat rahalliseen panostukseen nähden onnettoman vähäisiä.

”Mikäli siellä on ongelmia, ne tulevat selkeästi esiin, kun tehdään tilintarkastus ja evaluaatio [jälkiarviointi]. En voi sanoa tästä muuta kuin sen, että hankeseula on nyt paljon tarkempi”, Hautala totesi.

Kysyin Hautalalta, onko ulkoministeriössä hyssyttelyn kulttuuri, jossa ongelmista ei kerrota avoimesti – ainakaan ulkopuolisille.

Hautala kiisti. Hän viittasi viimeaikaisiin Suomen mediassa olleisiin lehtijuttuihin, joissa tietolähteinä olivat ulkoministeriön virkamiehet.

”Ei täällä enää ole hyssyttelyn kulttuuri. Minusta täällä on sellainen asenne, että kaikki mahdolliset tiedot tuodaan julki.”

Kehitysministeri Heidi Hautala päätti lopettaa kahdenvälisen avun Nicaraguaan.

Kehitysministeri Heidi Hautala päätti lopettaa kahdenvälisen avun Nicaraguaan.

EN EPÄILE, etteikö Suomen kehitysavulla olisi – ainakin väliaikaisesti – parannettu suurehkon ihmisjoukon elämänlaatua monessa maassa. Näistä onnistumisista kerrotaan auliisti vaikkapa ulkoministeriön verkkosivuilla ja kansalaisjärjestöjen julkaisuissa. Olen itsekin nähnyt omin silmin tällaisia onnistumisia niin Nicaraguassa, Etiopiassa kuin Keniassa.

Kehitysapu ei koskaan ole helppoa. Kehitysyhteistyötä tehdään moniongelmaisissa maissa, jollainen Nicaragua todellakin on. Silloin työn luonteeseen kuuluu väistämättä epäonnistumisia. Olennainen kysymys kuuluu, miten epäonnistumisiin reagoidaan – ja miten niistä tiedotetaan yleisölle, siis maksajille.

Vai tiedotetaanko ylipäätään. Suomen tapauksessa vaikuttaa siltä, että ulkoministeriö on ollut hiljaa Nicaraguassa pieleen menneistä hankkeista. ProPemcen lisäksi Suomen viimeisiltä Nicaraguan-vuosilta voi mainita esimerkkinä vaikka 7,5 miljoonan euron Progestion-ohjelman (2004-2008). Ohjelman oli tarkoitus parantaa Nicaraguan kuntahallintoa. Ohjelma meni päreiksi Daniel Ortegan noustua valtaan. Sandinistien käsitys kuntahallinnosta on sellainen, että kuntademokratia sanellaan ylhäältä päin.

Kehitysyhteistyön uskottavuutta lisäisi, jos onnistumisten lisäksi myös vaikeuksista kerrottaisiin avoimesti. Ulkoministeriössä vedotaan usein niin kutsuttuihin evaluaatioraportteihin, joissa ohjelmia arvioidaan ja jotka ovat julkisia asiakirjoja. Ne ovat kuitenkin (nimeään myöten) kapulakielisiä tekstejä, joiden todistusvoimasta voi olla monta mieltä.

Tällä kaikella en tarkoita, että ulkoministeriön pitäisi piehtaroida epäonnistumisissaan. Yksikään organisaatio ei tee niin. Mutta kehitysyhteistyötä tehdään verovaroin, ja silloin nykyistä huomattavasti suurempi avoimuus olisi paikallaan. Kyse on kuitenkin vuosittaisesta miljardin euron panostuksesta.

Jos ulkopuolisten pitää ronkkimalla ronkkia epäonnistumiset esiin, syntyy väistämättä mielikuva peittelystä. Silloin herää looginen jatkokysymys, vaietaanko Suomen muissakin kumppanimaissa epäonnistumisista. Peittelyn kulttuuri ei palvele kenenkään etua, ei Suomen kansalaisten, ei kehitysaputeollisuuden itsensä eikä varsinkaan maailman köyhien.

37 ajatusta artikkelista “Vaikea lähtö Managuasta

  1. Miia sanoo:

    Seurasin Nicaraguan-matkaasi Facebookin kautta, mutta erityiskiitos vielä tästä yhteenvedosta. Käsitykseni asioiden tolasta on aika samanlainen. Kiinnostavaa nähdä, miten Chavezin öljymiljoonilla tuettu sandinistien hallintorakennelma jatkaa sitten, jos/kun syöpä ottaa voiton Venezuelan jefestä. Vaikka varapresidentti Maduro jatkaisikin Chavezin tyylillä, nojaahan hallinto todella paljon Chavezin persoonaan, niinkuin Nicaraguassakin Ortegaan.

    Mitä hassattuihin kehy-rahoihin tulee, olen kuullut melko surkuhupaista tarinaa myös esim. Mosambikin metsäsektorin rahanielusta. Vaikka kannatan ainakin jossain muodossa kehitysyhteistyötä, kannatan myös kuuluttamaasi avointa tiedotuslinjaa ja keskustelua.

  2. haittokoski sanoo:

    Kiitos kommentista! Joo, tämä Chavez-kysymys on Ortegalle ihan elintärkeä. Ortega ja hänen puolisonsa Rosario Murillo ovat kilvan rukoilleet Chavezin puolesta, myös julkisesti, enkä ihmettele miksi.

  3. Ilmeisesti kukaan suomalaistoimittaja ei ole tehnyt juttua (osittain) suomalaisomisteisesta tupakkatehtaasta Nicaraguassa. Mitään suomalaista kehitysapua he eivät tietenkään ole nauttineet, vaan kyse on ihan bisneksestä. Suomalaisomisteisuus viittaa kansalaisuuteen, ei kotipaikkaan. En ole paikalla siellä Nicaraguassa käynyt, kerran heidän ulkoilmajuhlissaan Toronton kentällä, yhteen huoltohalliin oli luotu näyttävä juhlaympäristö…rekvistiitaksi oli jätetty kyllä yksi Dash. http://www.mombachocigars.com Ei nettisivuilla kyllä mainita sen enempää Suomea kuin Kanadaakaan, markkinoinnin puhelinnumero näyttää olevan Kanadaan.. 1 416 xxx

  4. haittokoski sanoo:

    jeps, kiitos vinkistä, ei ole minulle tuttu.

  5. Arvo Kukko sanoo:

    Olin Nicassa 2007 alkuvuonna neljän viikon konsulttikeikalla Rambollin rekrytoimana ”Rural Communication” projektin puitteissa. Paikanpäällä oli pidempään ollut espanjaa puhuva juniorikonsutti. Meitä neljän viikon keikkmiehiä oli kaksi, toinen oli Vietnam-veteraani ja yksityisyrittäjä Kolumbiasta, missä hän oli viritellyt erilaisia wifi-rural linkkejä maaseudun vuoristo-oloihin, siis ihan tuttua hommaa. Työnjakomme oli että toisen piti tehdä suunnitelma datacomm- alueelle ja toisen puhepuolelle. Itse vanhana datacom-veteraanina olin menossa datatehtävään, tarkaraivossani ajatuksena tutkia ensivaiheessa 450MHz:n taajuusalueen langattoman verkon käytön mahdollisuusdet. Sitä olin tehnyt täällä kotimaassakin. Paikanpäällä selvisi, että tehtäväni olikin puhepalvelu ja Kolumbialainen Carlos hoitasi datan. No mitäpä tuosta – meiltähän tämäkin käy. En enää kuitenkaan ollut tutkimassa 450MHz:n dataverkkoratkaisua.

    Kohdealueemme oli sama kuin muillakin Suomen projekteilla, joita tuntui olevan maarekisterin perustamisesta maidonjalostukseen ja keinosiemennykseen, Nicaraguajärven pohjoispuolella sijaitsevat Boacon ja Huigalpan (pahoittelen oikeikirjoitusvirheitä, dokumentit ovat jossakin syvällä autotallin laatikokasoissa). Tutustuminen alueeseen, viikon kiertely pick-upilla maaseutukaupungieissa ja kylissä, tapaamiset Telehallintokeskuksen ja kaupunkien virkamiesten, kahden suuren mobiilioperaattorin, kuituverkkoja rakentavan energiayhtiön, wifi-verkkoyritysten ja e-Nicaragua, ym toimijoiden kanssa. Pitkät skype-puhelut suomalaisten teknologia-asiantuntijoiden, Nokian ”Wireless Village” hankkeen vetäjien kanssa auttoivat luomaan mielikuvan, mukä olisi sopivin lääke tautiin. Ongelmahan oli siinä, että puhelinevkko, meksikolaisen American Mobile-yhtiön GSM/1900MHz ja Telefonican erittän harva GSM/850MHz toimivat vain alueen halkaisevan päätien varrella. Pikkukaupuneissa ja vuoriston laaksoissa sijaitsevissa kylissä ei ollut mitään, monissa ei edes sähköä. Ratkaisu kaikkien tarjolla olevien teknologioitten joukossa selvisi kyllä kolmessa viikossa. Ratkaisu oli ja on edelleen hallituksen käsissä olevat taajuuslupapolitiikka Mobiilioperaattoreille. Se oli suositukseni ja junioirikonsultti jäi ko ideaa implementoimaan. Siis ajatuksena reguloimalla ja taajuuslisenssejä sopivasti käyttämällä pakottaa mobiilijätit American Mobile ja Telefonica rakentamaan peitto myös maaseudulle. Eri asia on olisiko asuttu mutta rutiköyhä maaseutu kannattava bisnes lyhyellä aikavalillä, mutta päästämällä mobiilijätit, joille koko Nican verkko oli piece-of-shit, Managuaan ja muihin kaupunkeihin vain sillä ehdolla, että maaseutupeitto myös rakentuu oli ainoa käytännössä toimiva vaihtoehto.

    Ongelmana keskeisesti oli juuri vuoden 2007 alussa valtaan noussut sandinistihallinto, joka oli uudelleenmiehittänyt keskusvirastot, mm Telehallintokeskuksen. Uudet virkamiehet ottivat vastaan kerran, alkututustumisen, mutta eivät päätäneet puheilleen toista kertaa johtopäätöksiä kertomaan. Koko ongelman avain oli kuitenkin heidän käsissään, ja jos kädet olivat korruptoituneet ja syvällä auttajamaiden taskuissa oli tilannet lähtökohtaisesti huono. Yhdyshenkilömme projektin rahoituksessa ja rahavirroissa oli rouva virastosta jonka nimeä en muista, mutta joka juuri ja juuri pystyi hommaamaan meille kolmannella viikolla luvan ostaa kartat alueesta, minkä sitten omilla taskurahoillamme teimmekin. Projekitoimistossa irroitimme kaksi ovea ja joista saimme riittävän suuren pöytälevyn karttojen levittämiseen ja Carlos saattoi ryhtyä etsimään mastopaikkoja wifi-linkeilleen ja laskemaan linkkibudjetteja. Työ jäi siltä osin pahasti kesken. Omalta osaltani valittu johtopäätös edellytti vain operaattoreiden auttamista ja samaan aikaan painostamista kaupunkihallintojen toimesta tukiasemien perutamisessa. Sitä työtä jäi jatkamaan kaikalla ollut juniorikonsultti. Asian tiellä oli tietysti hallinnon vastahakoisuus.

    Kaiken kaikkiaan jonkun kv-konsulttitoimiston tuottaman meille etukäteen jaettu usean sadan sivun materiaali oli täyttä roskaa. Koko Rural Communication projektin tanskalainen projektipäällikkö oli jonkinlainen kehitysyhteityprojekteissa vuolikausia kolunnut it-hemmo, pihalla tietoliikenteestä kuin lumiukko, ja senhän tietää mitä se Nican kuumuudessa tarkoittaa. Tankalaisukkelin suurin mieltymys oli Subwayn sämpylät ja Suomen veronmaksajien raholla hankittu Jeep-katumaasturi. Niin, olihan sillä vetreä ja kaikinpuolin kaunis ja yksinäisen oloinen tanskalainen vaimo rikkaiden alueella olleessa omakotitalossa mutta valitettavasti seuranaan vasikan kokoinen koira.

    Suomen Lähetystön naiset (miehillä ei ilmeisesti ollut siellä minkäänlaista kiintiötä), suhtautuivat vierailuumme positiivisesti ja kuuntelivat sanomaanmme nyökkäillen totisina. Heitä saimme kiittää myös siitä että Telefonican paikallisjohto suostui tapaamispyyntöömme. Koko keikkaa leimasi autettavan hallinnon saamattomuus. Plus polella lukemattomat pikku internet-kahvilat ja IT-luokat joita oli pienissa kin kaupungeissa ja kylissä joihin erilaisin keinoin oli viritelty nettiyhteyksiä. Hatunnoston arvoinen oli myös valtakunnallisen energiayhtiön suunnitelma rakentaa maahan useimmat maakunnat kiertävä kuiturengas 110/20 kV voimalinjoihin. Senkin hankkeen takana oli asialleen omistaunutnut ja palavamielinen suunnitteluinsinööri energiayhtiöstä. Ajattelin että viisaimmin Lähetystö käyttäisi verorahat antamalla ne suoraan ko projekltin rahoittamiseen. Se ei kuitenkaan ollut projektin kirjatun tavoitteen mukaista, enkä myöskään usko kuiturenkaan saaneen rarvitsemaansa rahoitusta – heillä kun ei ollut varoja ja motiivia hallinnon lahjomiseen.

    Lopuksi kiitän nöyrimmasti Suomen veronmaksajia siitä kohtuullisesta korvauksesta jonka komennukselta sain.

  6. haittokoski sanoo:

    Arvo, suurkiitos että jaoit tämän. Todella kiinnostava tarina. Alleviivaa sitä masentavaa käsitystä, jonka hallinnosta sain.

  7. katariinabastos sanoo:

    Heikki, mainio kirjoitus. Valottaa nicaragualaista ajatusmaailmaa. Traktori kuvassa on aika hyvakuntoisennakoinen ollakseen kayttamaton, luulisi ruostuvan nopeammin keskiamerikkalaisessa ilmanalassa. Ei taida olla sama valmetti jonka guerillat yrittivat polttaa 1990-luvun alkuvuosien sisallissodan jalkimainingeissa, suomaisen projektiporukan alta. Paastivat kuskin ulos kuitenkin. Ei ottanut traktori tulta heti, onneksi. Ja kun guerilloille selvisi etta kyseessa oli suomalainen projekti, mieli muuttui ja pyytelivat kovasti anteeksi. Ystavallismielisen Suomen maksamaa traktoria ei sopinut tuhota. Etta asioilla on puolensa…. Jarkytys etta ortegalaiset kaantavat kehitysta ikaankuin vikasuuntaan. Mita tapahtui yhteishengelle ja ihmisten huomioimiselle? Oliko se uni vai unelma?

    Onnea ja menestysta hankkeellesi 🙂

    • haittokoski sanoo:

      Katariina, kiitos kommentista! Traktorista: tilanne oli aika absurdi. Traktorin vieressä oli hökkeli, hökkelin verannalla kaksi kundia, jotka poltti sätkää (tupakkaa) ja kuunteli Bob Marleyta. He sanoivat, että traktori on ollut käyttämättömänä pari vuotta, vaihteistossa vikaa. Insinöörikaverini valaisi, että kyseessä 90-luvun malli. — Mitä Ortegaan ja yhteishenkeen tulee, niin pelkään pahoin, että hänen osaltaan se rajoittuu vain omaan perheeseen… Mutta kiitos vielä, kiinnostavia huomioita! Heikki

  8. Jouni Saarinen sanoo:

    Heikki, ja koko ammattikuntanne. Teette arvokasta työtä.. En minä voi kun sanoa Kiitos, Isolla K:oolla! 🙂 Voimia

  9. Pekka Peltola sanoo:

    Kiitos hyvästä kirjoituksesta. En tunne Nicaraguaa, mutta kirjoitin äskettäin kirjan nimeltä Afrikassa (Into 2011), jossa kosketellaan kehitysapukorruptiota ja Afrikan köyhiä, joita apu ei ole vähentänyt. Viittaat lopussa siihen,vaetaanko Suomen kumppanimaissa epäonnistumisista. Varmasti vaetaan, sillä useimmille suurvalloille on samantekevää, eteneekö kehitysapu perille vai eliitin taskuihin. Tärkeää on vain ostaa eliintin yhteistyöhalu kansainvälisissä kysymyksissä. Pohjoismaat ja Hollanti ovat lähes ainoita maita, joita käytännössä kiinnostaa myäs köyhyyden vähentäminen.

  10. haittokoski sanoo:

    Kiitos Pekka kommentistasi. Täytyykin tutustua kirjaasi!

  11. Elina Vuola sanoo:

    Olen ”vanha” ”Nicaragua-toimija”, seurannut maan ja alueen tilannetta pitkän aikaa, eri rooleissa ja eri näkökulmista, tällä hetkellä myös Kepan pj eli kansalaisjärjestöjen näkökulma on edelleen lähellä sydäntä. Kiitti jutusta, monesta asiasta olen aivan samaa mieltä. Jostakin en mutta se riippuu ehkä ennen muuta taustoitukseen ja jutun kehystämiseen. Vain pari asiaa lyhyesti: suomalainen vasemmisto sandinistien ystävänä varsinkin aiemmin on ihan totta, mutta perinteinen oikeisto-vasemmisto -jakosi on aika last season mikä ao tapauksessa jättää kokonaan huomiotta minun ja nuoremman sukupolven kehitysmaa-aktivismin (ml. Nicaragua) joka ei asetu ao akselille. Juuri tässä porukassa oli sandinistien tukemisen (80-luvulla) lisäksi eniten myös kriittistä porukkaa – ja lopuksi kutakuinkin suorasukaista eron tekemistä. Rinnastuu siis lähinnä sandinistien omista riveistä erkaantuneisiin, joita haastattelet, ei suomalaiseen puoluekenttäjakoon. Ts. juttusi ei avaa riittävästi suomalaista Nicaragua-toimijakenttää. Toiseksi, Suomen lähtö N:sta liittyy myös laajempiin kysymyksiin kehitysyhteistyöstä yleensä, ml. se minkä tahojen ja maiden kanssa sitä tehdään, joten mikro- ja makrotason analyysi olisi suotavaa (mikro tässä tapauksessa yksi maa ja sen ongelmat sekä sinne kohdistettu kehitysapu). Tästä on käyty suomalaisessa järjestökentässä paljonkin keskustelua, näkökulma on osin eri kuin valtiolla. Ja kolmanneksi, joku edellä väitti ettei maassaoloaika korreloi tiedon kanssa – näin voi olla, juttusi on hyvä, mutta historiallinen ja laajempi (liittyyvät osin yhteen) perspektiivi syntyy kyllä usein juuri pitkäkestoisesta asiantuntemuksesta, kielitaidosta, ao yhteiskunnan erilaisten tahojen tuntemuksesta sekä kulttuurisesta osaamisesta jota on vaikea määritellä. Ymmärrän ulkomaantoimittajan työnkuvan ja kiva että meillä on edes joku Latinalaisen Amerikan maita seuraava.

    • haittokoski sanoo:

      Elina, kiitos arvokkaista kommenteistasi! Rientämässä juuri tapaamiseen, totean vain lyhyesti sen minkä aiemminkin jossain yhteydessä: en yritä tietenkään väittää, että hallussani olisi kokonaiskuva, vaikka kotiläksyni olenkin yrittänyt tehdä ja jutellut hyvin monen ihmisen kanssa. Yritinpä vain virittää keskustelua niillä tiedoilla joita minulla on. Mutta kiitos siis vielä, keskustelu jatkukoon!

  12. Timo Lintunen sanoo:

    Huikea kiteytys tapahtuneesta. Luin kuin jännityskertomusta pieneltä puhelimen näytöltä. Tosi tyylikäs juttu… Kiitos!

  13. Seppo Ylinen sanoo:

    Korruptio luhisti Teustepen tuottavan rakennushankkeen. Se oli liian houkutteleva.
    Vastasin yhden suomalaisen kansalaisjärjestön Chontalesiin suunnitteleman rakennuskoulutushankkeen käynnistämisestä Contra-sodan aikana 87-89. Suomalaiset ohjasivat hanketta 90-luvun puoliväliin saakka. Hankkeeseen kuului sahalaitoksen modernsointi, puusepänverstas ja puuelementtitalojen tuotanto Acoyapassa. Projektin toinen osa oli Teustepessä, minne rakennettiin tiilitehdas ja korjausverstas kuljetus- ja maansiirtokaluston kunnossapitoon.
    Hankkeen tavoitteena oli ammatillisesti kouluttaa sekä sandinistien että contrien puolella taistelleita nuorukaisia. Moneltahan puuttui jo peruskoulutus tai se oli jäänyt sodan vuoksi pahasti kesken (lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen).
    Toisena tavoitteena oli luoda kevyesti organisoitava integroitu rakennus- ja materiaalihanke. Sen avulla voitaisiin tulla avuksi köyhempien ihmisten asuinolosuhteiden kohentamiseen ja toistuvien luonnonkatastrofien aiheuttamiin tuhoihin.
    Kansalaisjärjestöjen hankkeiden mittapuun mukaan projekti oli kohtalaisen suuri. Parhaimmillaan rakennusvaihe työllisti lähes 200 sikäläistä nuorta. Suomessa purettiin talkoilla tiilitehtaita, nurinmenneitä puusepänverstaita, muutamilta valmistajilta saatiin vapaaehtoistöinä valmistettuja koneita ja laitteita muodolliseen hintaan. Sadat ihmiset antoivat osaamis- ja työpanoksensa hankkeen suunnitteluun, toteutukseen ja materiaalien hankintaan.
    Monet ammattimiehet ja -naiset tulivat lomillaan (omin varoin) vapaaehtoistyöntekijöiksi ja tukivat näin myös koulutusta, joka toteutettiin yhteistyössä silloisen Nicaraguan ammattikasvatushallituksen kanssa.
    Paikallisissa ruohonjuuritason hankkeissa oli paljon hyviä kansalaisjärjestöjä etenkin Länsi-Euroopasta, Canadasta ja Yhdysvalloista. Yhdistävänä tekijänä tällä liikehdinnällä oli auttaa sikäläisiä ihmisiä. Itse en pystyisi lokeroimaan mitenkään puoluepolitiikkaan esim. meidän projektissamme mukana olleita entisiä tiilitehtaan omistajia, kuorma-autojen tai kaivureiden lahjoittajia tai sähkölaitteita valmistaneiden yritysten johtajia.
    Puolivälissä 90-lukua päätimme jättää täydessä iskussa olevan kannattavan (tiilen polttoaineena ilmainen riisin kuorijäte) Teustepen yksikön nicaragualaiselle osapuolelle. Ongelmana oli vain, että kenelle. Aikaisempi nicaragualainen yhteistyökumppani ei ollut halukas ottamaan hanketta. Teustepen kunnan tai työntekijöiden osuuskunnan omistuksessa pelkäsimme yrityksen kaatuvan sisäisiin riitoihin ja kateuteen. Hanketta oli välillä koetettu siirtää toisen suomalaisen kansalaisjärjestön haltuun, mutta siitäkin alkoi paljastua epäselviä kaluston alennusmyyntejä. Pitääkö maassa toimia todella maan tavalla?!
    Valitettavasti valitsimme todennäköisesti kaikkein huonoimman vaihtoehdon ja lahjoitimme tehtaan kaikkine kuljetus- ja maansiirtokalustoineen katolisen kirkon avustusjärjestölle Caritakselle. Ehtona oli, että he sitoutuvat pitämään tuottavan ja kannattavan yrityksen toiminnassa tiettyyn vuoteen asti.
    Luulimme silloin, että korruption läpimädättämästä yhteiskunnasta löytyy yksi toimija, joka on eettisesti immuuni rosvoukselle ja korruptiolle. Perustelimme itsellemme, että katolisen kirkon saadessa jatkuviin katastrofeihin jälleenrakennusapua maailmalta, se voisi hyödyntää pelkästään näillä hankkeilla omaa tuotantoaan ja koulutettuja luotettavia työntekijöitä.
    Kun lahjoitussopimukseen kirjattu päivämäärä täyttyi – Caritas pani kaiken myytäväksi kelpaavan kaupan. Kuljetuskalusto, huoltoverstaan modernit työstökoneet, kaikki pantiin heti realisoitavaksi Managuan mustille markkinoille.
    Kuvottavinta kirkon korruptiosta lienee, että Empalme de Boacossa sijaitseva huoltoverstas tyhjennettiin ensimmäisten joukossa koneista. Rakennus toimii nykyään sikäläisen papin asuntona ja residenssinä.
    Totta kai voimme olla pettyneitä tuottavan ja kannattavan hankkeen luhistumisesta korruptioon, mutta pystyimme vajaan 10 vuoden aikana rakentamaan satoja taloja, osallistumaan luonnonkatastrofien jälkeiseen jälleenrakentamiseen, antamaan sodasta palanneille sadoille nuorille ammatin, sosiaalistamaan heidät takaisin siviiliyhteiskuntaan, perustamaan perheen ja antamaan lapsilleen hieman paremman tulevaisuuden.
    terveisin
    Seppo Ylinen
    Helsinki

    p.s.
    Artkkelisi kuvassa näkyvä pyöräkuormaaja oli se työkone, jolla ajettiin tiilitehtaan savipankolta (savi tutkittiin Suomessa tiiliteollisuuden laboratoriossa) materiaali tehtaan sekottajaan ja puristimiin. Verstaan koneasentajat eivät olisi tarvinneet 2 tuntia isonkaan vian korjaamiseen. ( pyöräkuormaaja on muuten sama, jonka projektin väliaikainen suomalainen kansalaisjärjestö oli jo kerran ”myynyt” polkupyörän hinnalla jollekin. Kaupan palautuksen yhteydessä yritin selvittää, että vaikka sanoissa pyöräkuormaaja ja polkupyörä on yhteinen pyörä-sana, niin niiden hinnassa voi olla puolen miljoonan silloisen markan ero).

  14. haittokoski sanoo:

    Seppo, kiitän suuresti kommentistasi, vaikka sisältö onkin pääosin surullinen. Erittäin arvokasta tietoa minulle ja varmasti myös muille, jotka viestisi lukevat.

    Olette tehneet arvokasta työtä vaikeissa olosuhteissa, ja sille on syytä nostaa hattua.

    Minulla on melko paljon tietoa Teustepesta, paljon enemmän kuin blogikirjoitukseni ohimenevä maininta antaa ymmärtää. Paljon jäi kuitenkin auki. Myyntivaiheesta ja Caritaksen roolista esitin kysymyksiä Teustepessa, ja niihin en saanut selkeitä vastauksia. Viestisi selittääkin monia asioita.

    Yhtenä esimerkkinä mainitsen Casa Finlandian. Teustepessa kävi ilmeiseksi, että sen myyntiin liittyi epäselvyyksiä. Ainakin ilmassa oli raskaita syytöksiä. Talon oli saanut haltuunsa tehtaan viimeinen johtaja (en muista tarkkaa titteliä, minulla ei ole juuri nyt muistiinpanojani käden ulottuvilla), ja joidenkin paikallisten syytös kuului, että käytännössä ilmaiseksi välistävetona. Ko. henkilö itse oli kuollut viime vuonna, ja hänen omaisiltaan saatoin tiedustella asiaa vain tiettyyn rajaan asti, koska he eivät olleet ”kaupan” osapuolia.

    En tiedä, milloin olet viimeksi käynyt Teustepessä, mutta ”terveisinä” voin kertoa, että tavallisilla asukkailla on suomalaisista erittäin hyvät muistot.

    Kiitän vielä viestistäsi! Arvostan.
    Heikki

  15. seppo ylinen sanoo:

    Heikki, tervehdys
    Minun jälkeeni 1989 Teustepen hanketta vetivät Ilkka Laamanen, joka työskentelee nykyään Afrikassa SIDAn hankkeissa, hänen jälkeensä Jukka Pääkkönen, joka toimii nyt SASKin ( Suomen Ammattijärjestöjen Solidaarisuuskeskuksen) viestinnässä ja hänen jälkeensä kepalaisena hankkeen päällekatsojana Jari Hakkarainen, joka on nyt Metalliliiton kansainvälisten asioiden sihteeri.
    Hilajaisempina aikoina projekti haki rakennusurakoita myös aidosti kilpailluilta markkinoilta eri puolilta Niacaraguaa. Esimerkiksi kirjoituksessasi mainitsemasi Boacon meijerikompleksi oli kokonaisuudessaan meidän rakennushankkeitamme, materiaaleineen ja rakentajineen. Tämä vain yhtenä esimerkkinä.
    Näistä urakoista jäi viivan alle cordobia, joita käytettiin sosiaaliseen asuntotuotantoon. Juoksevat kulut pystyttiin maksamaan metalli- ja huoltoverstaan palveluilla, kuljetus- ja maansiirtourakoilla ja tietenkin tiilien tai rakentamispalvelujen myynnistä.
    Mikään kultakaivos sikäläisessä ja silloisessa jopa nälänhätää kärsineessä yhteiskunnassa hanke ei ollut, mutta silti elinkelpoinen. Ulkopuoliset evaluoivat hankkeen kahteenkin kertaan ja antoivat myönteiset arviot.
    Pyydän Jukka Pääkköstä kertomaan tarkemmin Casa Finlandia-talon luovutuksesta edesmenneelle Roger Garcialle, joka oli hankkeen alullepanijana Teustepen silloisena pormestarina.
    Minun tietääkseni kiinteistön luovutukseen ei liittynyt mitään korruptiota, vaan nicaragualaisen yhteistyökumppanimme FACSin (Fundación Augusto C. Sandino) vastuulla oli maksaa hankkeen nicaragualaisen paikallisvetäjän ja – johtajan palkka. Garcia ei ollut toiminut enää pormestarina ja hän johti hanketta 3 vuotta ilman palkkaa.
    Kun FACS ei halunnut ottaa hanketta meiltä lahjoituksena vastaan, sen velvollisuus oli korvata joko tavarana tai rahana Garcian palkka. FACS luovutti omistamansa Casa Finlandian palkkasaatavana hänelle.
    Olemme törmänneet tähän huhuun ja panetteluun jatkuvasti ja yrittäneet oikoa. Sitä on levitetty aktiivisesti etenkin myöhempien pormestareiden toimesta. Kuvaavaa on, että kunnan suurimman työllistäjän häviämisen estämiseksi kunnan nykyiset pormestarit eivät panneet tikkua ristiin. Kateus, oma etu ja kauna ovat väkeviä voimia sielläkin. Tämän olimme oppineet moneen kertaan kantapään kautta ja se oli yksi pelkoa aiheuttanut syy, ettemme uskaltaneet luovuttaa hanketta Teustepen kunnalle.
    Mutta ajoimme osasta allikkoon – valitsemalla hankkeen jatkajaksi jopa politiikkaa korruptoituneemman yhteisön – katolisen kirkon!
    Ystävällisesti
    Seppo Ylinen
    Helsinki

  16. haittokoski sanoo:

    Seppo, kiitos tästä! Erittäin tärkeää, että välitit mm. tämän Garciaa koskeneen tiedon. Yritän tietenkin eliminoida kaikki väitteet, joiden totuuspohja ei ole vakaa. Huhumyllyhän Nicaraguassa on minkä tahansa asian suhteen sakea, kuten tiedät.
    Hyvää uutta vuotta toivotellen, Heikki

  17. Matti Laitinen sanoo:

    Mielenkiintoista tietoa, ei tällaista valtamediasta saati sitten kehitysapuvirkamiehiltä saa.

  18. Timo Lappalainen sanoo:

    Kiitos Heikki Nicaraguaa koskevista blogeista ja viimeisimmästä tapaninpäivän kirjoituksesta. Olen kovasti samaa mieltä kanssasi siitä, että avointa keskustelua tarvitaan ja se olisi kaikkien solidaarisuuden ja kehitysponnistelujen uskottavuuden paras tae – ehkä suomalainen keskustelukulttuuri, monet intressit ja monien nostalgiset muistot tekevät siitä erityisen haastavaa.

    Puutun ainoastaan yhteen kohtaan mainiosta ja ansiokkaasta tapaninpäivän blogistasi. Kerrot Eero Heinäluoman käynnistä seillä viime tammikuussa ja kuinka hänen viestinsä olivat ristiriitaiset ulkoministeriön johdon kanssa. Kommentoin tätä lähinnä siksi, että satuin olemaan tuolla samalla matkalla kansalaisjärjestöjen ja Kepan edustajana. Olimme paikalla Heinäluoman haastattelutilanteessa ja muistan tapahtuman niin – en ottanut muistiinpanoja – että Heinäluoma sanoitti näkemyksensä hyvin delikaatisti ja kieli keskellä suuta niin, ettei ristiriitaa Hautalan ja silloin luonnosvaiheessa olleen kehityspoliittisen toimenpideohjelman välillä tullut. Käytännössä Heinäluoma sanoi, että asiaa harkitaan edelleen ja niin edelleen. Desperate people take desperate measures eli viestimet halusivat tulkita Heinäluoman sanomiset niinkuin hänen toivottiin sanovan. On tietysti totta Heikki, että puhemiehellä ja Hautalalla on ollut eri näkemysiä asiasta ja Heinäluomaa – nmiinkuin itsenänikin – huolettaa lähinnä Suomen kosketuspinnan säilyttäminen latinalaiseen amerikkaan ja esimerkiksi väli-Amerikan alueellisen SICA-ohjelman toteutukseen ja seurantaan.

    y.t.

    Timo Lappalainen

    • haittokoski sanoo:

      Moi Timo,

      Ja kiitos palautteesta ja täsmennyksistä. Hyvä kuulla, että näin. Juttelin ko. nicalaisen toimittajan kanssa. Väärinymmärrys tuli varmaan osittain siitä, että (nicalaisesta näkökulmasta) jos Heinäluoma edes epäsuoraan antoi ymmärtää haluavansa jatkaa kehitysapua, niin hetihän se sitten tulkittiin Suomen kantana, koskapa on korkea-arvoinen suomalaispolitiikko…
      Mutta kiitos vielä, ja oikein hyvää uutta vuotta!
      Heikki

  19. haittokoski sanoo:

    Moi Mirka, kiitos viestistä ja tietolähteestä. Yritin itse asiassa tavoitella Sinua joulukuussa Nicaraguasta käsin, mutta en silloin löytänyt yhteystietojasi.

    yst.terv.
    Heikki

  20. Mirka sanoo:

    Eipä kestä Heikki, toivottavasti toi hieman lisää taustaa asiaan!

    Lähettämäni linkin documentin sisältö lyhyesti: Dfid:n tekemän vuosiarvion (annual review) mukaan ProPemce arvioitiin A+ eli toiseksi parhaimmalla arvosalla heidän 5-asteisella skaalassaan ”Tulokset ylittävät kohtuullisesti asetetut tavoitteet”.”

    Terveisin,
    Mirka

  21. haittokoski sanoo:

    Jep — kiitos vielä!
    t. Heikki

  22. Klaus Talvela sanoo:

    UM on parhaillaan teettämässä riippumatonta arviointia tuestaan Nicaraguan maaseutusektorille. ProPemce kuuluu evaluoinnin piiriin. On mielenkiintoista nähdä minkälaisiin johtopäätöksiin ammatti-arvioijat päätyvät. Heidän tuloksensa lienevät 2-3 kuukauden päästä kaikkien asiasta kiinnostuneiden saatavilla.

    • haittokoski sanoo:

      Olen ehdottoman samaa mieltä. Näissä evaluoinneissa on muuten omat ongelmansa — esimerkiksi sen riippumattomuuden suhteen — mutta en nyt kerta kaikkiaan ehdi mennä siihen.

      • Klaus Talvela sanoo:

        Evaluaatioiden kanssa paljon touhunneena kuulisin hyvin mielelläni minkälaisia ongelmia niissä näet. Toivon mukaan palaat asiaan kun on aikaa.

  23. anamariagutierrezsorainen sanoo:

    Olen syntynyt Nicaraguassa ja seuranut Nicaraguan tilannetta etupäässä maan rajojen ulkopuolelta. Toki koko sukuni asuu siellä ja käyn aika ajoin siellä. Tekstistasi sanoisin, että asiat eivät ole kovin mustavalkoisia. Kiitos kuitenkin siitä!

    On totta, että Ortegan menettelyt eivät ole oikein ja hallintotapa autoritaarinen, maa ei ole mennyt kohti suljetuun talouteen, päin vastoin. Nykyisin investointi lisääntyy ja kauan kadoksissa ollut into ja toive, että parannetaan asioita on nicaragualaisten keskuudessa taas löytynyt.
    Pitää myös muistaa, että myös oikeistolaiset hallitukset (Arnoldo Alemánin) ovat sortuneet korruptioon. Silloin suomi silti auttoi ilman mutkia. Korruptio on yksi paha maan tapa, josta pitää päästä eroon.

    Kommenttijonon perusteella jäi vaikutelma, että eniten Suomen kehitysyhteistyöstä ovat hyöyneet konsultit! Ei kai. Moni suomalainen kansalaisjärjestö on auttanut lapsia ja nuoria eteenpäin. Moni lapsi on saanut koulutusta. Tunnen heistä monta.

    Suomi lopetti kehitysyhteistyönsä ja nyt myös Suomen suurlähetystön ovet suljetaan, elämä silti jatkuu. Elämä Nicaraguassa jatkuu myös Chávezin poismenon jälkeen. Tunnen myös monta nicaragualaisia, jotka eivät ole olleet mitenkään kehitysyhteistyön kohteena näinä vuosina ja he tekevät itse kovasti työtä, jotta heidän lapsista tulisi jotakin. Kansan leimaaminen tehottomana on yhtä typerä kuin leimata muita kansoja vaikkapa rasisteiksi.

    Ja joskus kuulee Nicaraguasta myös myönteisiä asioita, jopa Yhdysvalloista. Toivon mukaan myönteiset asiat johtuisivt myös Suomen kehitysyhteistyöstä:http://amgs.vapaavuoro.uusisuomi.fi/viihde/130101-maailman-kolmanneksi-kiinnostavin-matkailukohde-vuonna-2013

    • haittokoski sanoo:

      Hei! Ja kiitos paljon hyvästä palautteestasi! Olen samaa mieltä siitä, että asiat eivät ole mustavalkoisia. Olen samalla sitä mieltä, että Ortegan hallinnon tavassa toimia on paljon enemmän mustaa kuin valkoista. Minusta Nicaragua on hieno maa, ja todella toivon, että se kehittyisi myönteiseen suuntaan. Yst.terv.Heikki

  24. anamariagutierrezsorainen sanoo:

    ”Myös tärkeimmät viestimet, televisio ja radio, ovat pitkälti Ortegan dynastian tai Ortegalle myötämielisten voimien hallussa.” Olisiko tässä pieni erehdys? Päälehti La Prensa on Chammorrosin suvun käsissä, toinen tärkeä lehti, EL Nuevo Diario taitaa oll myös Chamorrosin käsissä kuin myös Confidencial. Eli maan lehdistö ei palvele Ortegaa, päin vastoin. Milloin lehdistöstä on menettäny asemansa Nicaraguassa? Televisio on vapaa. Kuulin, että Ortegan lapsi on perustanut radioasemia. Muuten La Corporación (oppositiosta) ja muita radioasemia toimivat ihan vapaasti.

    • haittokoski sanoo:

      Kiire, vastaan vain nopeasti. Lehdistön merkitys Nicassa kalpenee TV:n rinnalla. — Televisio on vapaa? Yhdeksän kanavaa, joista Ortega perhe kontrolloi kanavia 4, 8 ja 13; kanava 6 on valtiollinen eli niin ikään Ortegan alaisuudessa; kanavat 2, 9, 10 ja 11 viihdekanavia, eli jää vain kanava 12.

      • Maaria sanoo:

        Ana Maria, Heikki puhuu totta. Ainoastaan kolme viestintä on nykyään samassa omistuksessa kuin v. 2009: La Prensa, Confidencial ja Radio Corporación. KAIKKI muut ovat vaihtaneet omistajaa, Frente osti osan El Nuevo diariota ja Ortega sekä bulvaanit loput. Syyskuun lopussa 2012 Pellasin firma osti myös TV-kanava 12:n. Siis jopa C.F. Chamorron Esta semana voi joutua lopettamaan milloin vain.

        Aarnelle kuntien ICT-hankkeesta: Nicaragua oli jo 2004 ostanut sähkökaapelia, jossa SEN TIETÄMÄTTÄ oli sisällä valmiiksi valokuitukaapeli, niin kuin nykyään on tapana. Maalla oli siis ikään kuin sattumalta ja ilmaiseksi valmius suureenkin connectivityyn.

      • haittokoski sanoo:

        Maaria, kiitos tarkennuksista!

Jätä kommentti